Ruth Romanoff on tällä albumilla ehtinyt vaihtaa nimensä Underwoodiksi mentyään naimisiin Ianin kanssa. Hankin tämän levyn oikeastaan Ruthin vuoksi. Teini-ikäisestä Zappan musiikkia kuunnelleena, olen aina pitänyt ksylofonia, vibrafonia ja muita percussion soittimia hallitsevan Ruthin soitosta. Lieneekö kuuloharha, mutta olen kuulevinani musiikissa paikoitellen myös Zappamaisia piirteitä. Ehkä sitä kuulee myös sen, minkä uskoo kuulevansa. Seuraava näyte on eri albumilta: http://www.youtube.com/watch?v=ByW_hbvL3iY
Thursday, February 10, 2011
The Amboy Dukes - Journeys and Migrations (1973 Mainstream)
Eden's Children - Sure Looks Real (1968 abc)
Sure sounds fuzzy. Sure sounds fuzzy! I mean the guitar… Got this vinyl this week and have listened to it a couple of times now. It is an interesting compilation of different sounds and styles and… everything. There are also some irresistibly great naive jazzy and even zappaish? moments and punk elements on it. I’m sure, Sure looks real will be one of my favourites. The more i listen to this the more i love it. Unaffected music. And that is what i appreciate. A real and devoted musicianship is to be heard on this album.
Symphonic Metamorphosis (1971 London)
Hauska albumillinen torvivetoista psykedeelistä progea. Mukavan pehmeät urut siellä täällä liitettynä Chicago-tyyliseen fuusioon ovat mielenkiintoinen, kuuntelemisen arvoinen sekoitus.
Geronimo Black - Same (1972 UNI)
Shango - Shango (1969 AM)
Shango oli projekti luoda yhteys rokin ja jamakalaisen reggaen välille. Tuli yllättäen mieleen kun olin 70-luvulla Punkalaitumella Särkän tanssilavalla kuulemassa bändiä nimeltä "Twentieth Century Steel Band". Shangolla on tuossa kannessa kaksi steelsoitinta, joskin pienikoisia. TCSB :n aseet olivat kokonaisia terästynnyreitä, joiden kannet oli viritetty samoin kuin noissa. Asetuin äänentoistolaitteen vierelle ja sitten pamahti. Vähään aikaan en kuullut mitään ja vuosiamyöhemmin todettiin että vasemmassani korvassa on 3000 herzin kohdalla pimeä kohta. Shango on mielenkiintoinen ja varsinkin se toinen albumi kannatta kuunnella.
Cherokee - Cherokee (1971 ABC)
Matthew Fisher - Journey's End (Rca 1973)
Fisher soitti urkuja Procol Harumin kolmella ensimmäisellä albumilla 1967-1969 ja oli jälleen yhtyeen mukana 1991-2004. Procol H ei koskaan ole ollut ihan se minun soundini, vaikka "Whiter Shade" onkin hieno kappale. Tämä Fisherin soolo ei nouse korkeuksiin. Mukavia kappaleita kuitenkin ja kun urut ovat esillä, niin tätä kyllä kuuntelee. Ainakin yhden kerran.
Friday, January 28, 2011
Assagai - Zimbabwe (1971)
Assagain kansikuva tuntui jotenkin sopivan symmetrisen tylsän kiinnostavalta ja tottakai, kotona löysin sitten takakannesta tutun nimen: Roger Dean, mies joka tekee tylsästä symmetriasta lähes riippuvuutta lähentyvän suhteen! Musiikki itsessään on ok afro- jazzia jostain pöytävuoren juurelta. Pidän tällaisesta musiikista. Se kuulostaa kerran kierrätetyltä, vaikka ei voi sitä kai olla. Tarkoitan, että on kuin tämä olisi ollut muutaman vuoden amerikkalaisessa cobham-laughlin etc. fuusiokoneessa ja sitten palautettu takaisin alkuperämaahansa ja sanottu, että pankaas nääs paremmaks, jos vain kykenette. No sitten alkuperäiset ovat poistaneet kaiken amerikkalaisen ja soittaneet sen ikäänkuin uudestaan. Mutta, jotain on tarttunut! Tämä voisi olla vaikka homeopaattista huijausmusaa, jos se sitä olisi.
Haikara - Geafar (1974 RCA)
Tämä albumi tuli minulle täydellisesti niin sanotusti puun takaa. En osannut varautua mitenkään kuulemaani etukäteen. Vaikka olenkin suomalainen, on Haikara ollut minulle tuntematon bändi viime aikoihin asti. Jo bändin ensimmäinen albumi "Haikara" oli hyvä, mutta tämä toinen ylittää senkin. Tämän täytyy olla yksi suomalaisen prog-jazz-folkin mestariteoksia. En olisi uskonut että omalta takapihalta löytyy tällaista musiikkia. Ei tarvitse mennä merta edemmäs kalaan. Älkää antako minun kliseisen arvioni hukuttaa alleen sitä mikä on. Minne tämä hukkui silloin 70-luvulla? En muista koko yhtyettä noilta ajoilta. En oikeastaan ole koskaan ymmärtänyt niitä basisti-vitsejä ja tämän basistin jälkeen ihmettelen yhä enemmän. Yksi parhaista kuulemistani basisteista soittaa tällä albumilla.
Cargoe - Cargoe (1972 Ardent)
Bush - Bush (1970 Dunhill)
Pentti "Whitey" Glan on Suomessa tuntemattomaksi jäänyt suomalaisen syntyperän omaava rumpali. Hän on soitellut mm. Mandala, Steppenwolf, John Kay, Lou Reed, Klaatu ja Alice Cooper kanssa. Bush yhtyeen musiikki on hard rock -pohjaista. Sitä on helppo kuunnella, mutta ei erotu riittävästi monista muista samankaltaisista. Kelpo tavaraa, jota kuunnellessa ei tule vaivautunut olo. Hyvä.
Sarstedt Brothers - Worlds Apart Together (1973 Regal Zonophone)
The Beatles - Abbey Road
Here Comes The Sun! Kiinnostaisi tietää keitä ovat tämän klassikkokannen kuvaushetkellä etu- vasemmalla kyttäävät kolme henkilöä. Samoin kuin etuoikealla notkuileva vanhempi herrasmies. Entä kuka ajoi autoa, joka on juuri tulossa kohti väärää puolta tietä? Vai onko se sittenkin menossa, sillä englantilainen 60-luvun auto taisi näyttää samalta edestä ja takaa. Miksi Volswagenin rekisterikilpi on keltainen? Onko se muodollisesti saksalainen puoli-sukellusvene? Amfibio? Miksi sen edessä on Triumph -merkkinen ajoneuvo? Kuka on Triumphin takana luuraava kaljupää ellei Philip? Miksi oikealla olevan pakettiauton takana oleva auto on parkattu väärin päin? Miksi mies kulkee paljain jaloin likaisella asfaltilla, pidellen sormissaan sytyttämätöntä savuketta? Miksi ensimmäisenä kulkeva mies on ilmiselvästi Lehtisen Jukka? Entä pysähtyikö maailma kuvan ottohetkellä? Olenko kadottanut järkeni ja jos, niin minne? Kaikki nämä tärkeät rock-historian trivia-kysymykset odottavat edelleen vastausta. Jonain päivänä nuo asiat varmaan selviävät ja minulla riittä syytä symboliseen kyljen kääntämiseen lopullisessa sijoituspaikassani. He-he.
Deep Purple - Shades Of Deep Purple (1968 Tetragrammaton)
Friday, December 31, 2010
T. Swift & The Electric Bag - Are You Experienced (1968 Custom)
Tuntemattomaksi jäänyt studioporukka soittaa upein, vuoden 1968 psykedeelisin rautalanka-pop soundein. Paljon kitaraa ja Hammond tai Moog-urkuja. Hendrix -tyyliseen kitaramusiikkiin kanssa tällä ei ole mitään yhteyttä. Kyse on ns. riisto- eli exploit -musiikista, jossa tunnettuja sävellyksiä tai tunnettujen yhtyeiden tyyliä tulkitaan ja sovitetaan oman mielen mukaan kredittien jäädessä pelkästään riistäjän omaan taskuun. Tämä albumi on paras exploit -albumi jonka tunnen. Asialla ovat nimettömät, mutta pätevät muusikot, jotka tulkitsevat mm. Hendixin kappaleen "Are you experienced" aivan uuteen kuosiin. http://www.youtube.com/watch?v=1PBkdK1KXIc
Subscribe to:
Posts (Atom)